Dla wielu osób, którym marzy się własny biznes, sprzedaż w sieci wydaje się ciekawym pomysłem. Nasuwają się jednak pytania, czy warto założyć sklep online i ile kosztuje prowadzenie sklepu internetowego oraz o co należy zadbać. Taka działalność może okazać się wysoce opłacalna, ale tylko wtedy, gdy zostanie odpowiednio zorganizowana.
Co należy wiedzieć przed założeniem sklepu online
Sprzedaż w sieci stała się w ostatnim czasie bardzo popularną formą działalności, szczególnie w kontekście pandemii COVID-19. Każdy, kto myśli o założeniu takiego biznesu powinien najpierw rozważyć wszystkie za i przeciw. Przede wszystkim należy sobie uświadomić, ile kosztuje prowadzenie sklepu internetowego. Jest to biznes, w przypadku którego trzeba liczyć się z pewnymi wydatkami. Już samo założenie własnej witryny oznacza koszt, który zależny jest od tego, na jaką wersję się zdecydujemy. Oczywiście im bardziej funkcjonalna będzie strona, tym lepiej, aczkolwiek korzystając wyłącznie z podstawowych właściwości, również można uczynić ją ciekawą i przejrzystą. Trudno jest więc udzielić jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, ile kosztuje prowadzenie sklepu internetowego. Wiele zależy tu bowiem od specyfiki danej działalności.
Z jakimi wydatkami trzeba się liczyć, czyli ile kosztuje prowadzenie sklepu internetowego
Początkujący przedsiębiorca z pewnością będzie zadawał sobie wiele pytań: komu zlecić założenie witryny, czy grafika na stronie www jest ważna, jak tworzyć treści i jak skutecznie reklamować swoją działalność. Aby oszacować, ile kosztuje prowadzenie sklepu internetowego trzeba sobie w pierwszej kolejności uświadomić ile elementów składa się na ten proces. Założenie strony sklepu to nie wszystko. Należy jeszcze zadbać o jego reklamę, stronę wizualną, a także treści na niej dostępne. Osoby o lekkim piórze mogą samodzielnie tworzyć teksty, jednak ci którzy nie posiadają tej zdolności, powinni skorzystać z usług doświadczonego copywritera. Wróćmy zatem do pytania, ile kosztuje prowadzenie sklepu internetowego.
O ile za domenę przez pierwszy rok działalność nie trzeba płacić, to już cena serwera mieści się w przedziale od kilkudziesięciu złotych miesięcznie. Następnie należy wybrać oprogramowanie do zarządzania sklepem. Można zdecydować się na bezpłatny szablon lub szablon z bardziej zaawansowanymi funkcjami. Szablon z grafiką może kosztować od 0 do kilkuset złotych, a koszt indywidualnego projektu może się sięgać nawet kilku tysięcy złotych.
Kolejną kwestią jest regulamin sklepu, który powinien być wykonany przez prawnika, co niesie ze sobą kolejny koszt ok. 200 zł. Aby mieć pełny obraz ile kosztuje prowadzenie sklepu internetowego, trzeba jeszcze uwzględnić system prowizyjny (w najtańszej wersji cena wynosi ok. 250 zł), koszty zatowarowania, reklamy oraz obsługi sklepu, które zależne są już od jego rodzaju. Tak więc prowadzenie sklepu online tylko z pozoru wydaje się prostym i tanim biznesem. Trzeba się bowiem liczyć ze wszystkimi wyżej wymienionymi kosztami. Jeżeli jednak mamy fundusze na start, dobry biznes plan i poważnie podejdziemy do sprawy – sklep internetowy może okazać się nie tylko ciekawą przygodą, ale i dochodowym interesem.