Czasy mamy takie, że człowiek bez Internetu czuje się jak bez ręki. Zastępuje nim telewizję, prasę drukowaną, a nawet bezpośredni kontakt z bliskimi. W sieci można już właściwie wszystko. Dlatego też marketingowcy stawiają właśnie na to medium jako jedno z ważniejszych kanałów dotarcia do konsumenta. Przecież spędza on w nim często nawet 75% dnia. Dodatkowo Internet należy traktować jako prawdziwą kopalnię narzędzi reklamowych. Tutaj można właściwie wszystko. Każde działanie na rzecz budowania wizerunku brandu, może okazać się kluczem do sukcesu.
Punkt startowy
Zacząć należy jednak od podstaw. W Internecie absolutnym must have marki jest oczywiście strona internetowa. Własna www pełni rolę wizytówki firmy. Współczesny konsument nim zaufa, szuka, a nawet ‘węszy’ w sieci w poszukiwaniu wiarygodnych opinii. Dlatego też nie wystarczy po prostu postawić strony. Skoro ma spełniać funkcję promocyjną, musi zainteresować odbiorcę. Poza tym to przecież najprostszy sposób prezentacji swojej oferty sprzedażowej. Szczególny nacisk warto położyć na wartości wizualne. Niech zachwyca kolorystyką, intryguje wymownymi claimami i zachęca do kolejnych odwiedzin. Przy tym należy jednak pamiętać o funkcjonalności. Strona internetowa powinna być intuicyjna. Czytelnik nie może czuć się zagubiony przechodząc z jednej podstrony na drugą. Przejrzyste menu, jasne i czytelne komunikaty, poprowadzą go właściwymi ścieżkami do wózka zakupowego. Należy jednak zachować umiar. Czasami mniej znaczy więcej. Content nie musi od razu zdradzać wszystkiego. Jego zadaniem jest wzbudzenie potrzeby konsumenckiej. Do finału procesu sprzedaży doprowadzą go dodatkowe bodźce.
Pozycja w Google
Pojawienie się kolejnej strony internetowej w Internecie jest jak dolanie kropli wody do oceanu. Powstanie www nie gwarantuje jej widoczności w sieci. Nad tym należy popracować. Działania SEO to szereg aktywności, których celem jest zbudowanie pozycji marki w wyszukiwarce Google. Narzędzia SEO opierają się na nasyceniu contentu określonymi frazami. Dlatego tak istotną rolę odgrywa każdy tekst zamieszczany na www. Słowa klucze kształtują konsumentowi drogę dotarcia do oferty marki. Tyczy się to również optymalizacji kodu HTML czy linkowania wewnętrznego. Tego rodzaju aktywności to złożony system pracy nad stroną. Wiele firm decyduje się wzmocnić SEO płatną reklamą Google Ads. Tutaj szczególnie duże znaczenie odgrywa dobór odpowiednich słów kluczy. Agencje specjalizujące się w PPC wyszukują frazy z tzw. długim ogonem. Dzięki nim odwiedzenia są jeszcze bardziej trafne, a kliknięcia niedrogie. Kampania SEO ma charakter długoterminowy. Jednak już po pierwszych miesiącach systematycznych działań można dostrzec wzrost ruchu na stronie.
Wizytówka w social mediach
Poza własną strona internetową, marka ma również możliwość bezpośrednio angażować się w życie swoich konsumentów. Media społecznościowe otwierają przed marketerami nowe oblicze komunikacji. Real time marketing opiera się na działaniach skoncentrowanych na ‘tu i teraz’. To szczególnie istotne z punktu widzenia konkurencyjności. Jeśli firma chce mieć stałych, lojalnych odbiorców, musi o nich stale dbać i pracować na ich zaufanie. Za pomocą własnego profilu na Facebooku, Instagramie czy Twitterze pokazuje nowe oblicze. Dzieli się interesującym contentem, szczegółowo prezentuje ofertę i odpowiada na reakcje użytkowników. Właśnie na tej interakcji buduje się sieć lojalnych konsumentów.
Efektywny marketing rekomendacji
Content szczególnie teraz zyskuje na wartości. A w Internecie im więcej się o marce mówi, tym szersze generuje zasięgi. Popularne szeptanki, linkowania czy artykuły sponsorowane, kreują wartościowy tekstowy obraz marki. Marketing rekomendacji to jedna z bardziej efektywnych form budowania jej wiarygodności. Szukając opinii na temat firmy, konsument włącza Internet. To, na co trafi może okazać się decydującym bodźcem zakupowym lub definitywnym zaprzestaniem działań zakupowych.
Zdrowy marketing internetowy to przede wszystkim strategia skrojona na potrzeby konkretnej marki. Tutaj liczy się innowacyjność. Każda firma i każda branża kieruje się innymi trendami. Nie istnieje idealny przepis na efektywne działania w sieci. Rynek nie jest z kamienia. Stale się rozwija, a wraz z nim konsumenci, których należy traktować jako najważniejszy cel działań promocyjnych.