Wiele firm decyduje się na powierzenie prowadzenia działań marketingowych specjalistom. Decydując się na ten krok, warto jednak wiedzieć, jak wybrać agencję marketingową, aby współpraca okazała się owocna. Agencja z przypadku może nie tylko budzić rozczarowanie, ale zadziałać na niekorzyść firmy.
Od czego zacząć poszukiwania?
Poszukiwania agencji marketingowej zawsze warto rozpocząć od dokładnej analizy własnej firmy. W pierwszej kolejności należy jasno sprecyzować cele i oczekiwania, które wskażą jak wybrać agencję marketingową. Należy zatem zastanowić się jaka jest pozycja danego przedsiębiorstwa na rynku, co jest jego głównym wyróżnikiem, jaka jest grupa docelowa, co chce osiągnąć poprzez działania marketingowe (zwiększyć sprzedaż czy może poprawić wizerunek), a także jak kształtuje się konkurencja i jakie działania są przez nią podejmowane.
No i rzecz kluczowa – trzeba również ustalić, jaki budżet może zostać przeznaczony na działania marketingowe. Mając już doprecyzowane te kwestie, można przejść do poszukiwania zespołu speców od marketingu, którego będzie można obdarzyć zaufaniem. Zatem jak wybrać agencję marketingową, aby współpraca ta przyniosła oczekiwane rezultaty?
Ranking agencji – czyli jak wybrać agencję marketingową
Wielu przedsiębiorców zastanawia się jak wybrać agencję marketingową, aby uniknąć rozczarowania. Firma, która zdecydowała się podjąć współpracę z agencją marketingową, powinna obowiązkowo uwzględnić trzy główne kryteria. Są nimi wielkość agencji, doświadczenie w prowadzeniu działań marketingowych z obszaru danej branży oraz opinie dotychczasowych klientów. Zweryfikowanie powyższych czynników umożliwi dokonanie wstępnej selekcji, a jednocześnie pozwoli zaoszczędzić czas na rozmowy z agencjami, z którymi współpraca nie dojdzie do skutku. Wiedza na temat tego, jak wybrać agencję marketingową to już powoła sukcesu. Warto zwrócić uwagę również na wizerunek danej firmy, czyli to jak wygląda jej strona internetowa, a także na sposób, w jaki prowadzi ona komunikację w mediach społecznościowych.
Jeżeli obszary te budzą jakiekolwiek wątpliwości, dana agencja raczej nie jest dobrym kandydatem do współpracy. Bardzo ważną kwestią jest również to, w jaki sposób dana agencja przygotowuje się do pracy z nowym klientem, dlatego warto szczegółowo zapoznać się z jej planem działania. Nie bez znaczenia w tym kontekście jest też to, kogo agencja oddeleguje do obsługi danej firmy – czy będzie to stażysta, czy pracownik z bogatym doświadczeniem. Problem z uzyskaniem odpowiedzi na pytania o najważniejsze kwestie organizacyjne, zawsze powinien stanowić sygnał ostrzegawczy przed podjęciem współpracy. To jak wybrać agencję marketingową jest zatem wysoce złożoną problematyką.
Dlatego każda firma, która chce wdrażać skuteczne strategie marketingowe powinna poświęcić jej nieco więcej uwagi. To, komu powierza się promowanie usług i kształtowanie wizerunku ma ogromne znaczenie dla prosperowania przedsiębiorstwa.